גב בלי כאבים

כאבי גב – על האנטומיה, האבחון, מגוון הטיפולים ודרכי המניעה

על פי הסטטיסטיקה כ-8 מתוך 10 אנשים באוכלוסיה, בחלוקה שווה בין גברים ונשים, יסבלו בחייהם מסוג מסוים של כאבי גב, כאלה שמקורם בשרירי הגב, מה שקרוי בשפת העם "גב תפוס" ובעיקר מכאבים בגב התחתון.

בעיה רפואית הנוגעת לכ-80% מהאוכלוסייה איננה דבר של מה בכך, ואכן ידיהם של האורתופדים, הפיזיותרפיסטים, האוסטאופטים ויתר אנשי הרפואה המשלימה מלאות עבודה. מתבקשת השאלה, מדוע?

מה הסיבה שדווקא הגב שלנו מייצר כמות כה רבה טרדה וכאב (שלעיתים מקרין גם לגפיים התחתונות, לגב העליון ולאגן)?

כדי לענות על השאלה ולהבין קצת יותר בנוגע למקורם של כאבי הגב, כדאי שנדע כמה דברים על מבנהו האנטומי של עמוד השדרה שלנו.

הגב – מבנה אנטומי
גב בריא

עמוד השדרה: המקבילה הרפואית למילה העממית "גב" היא 'עמוד השדרה'.  הוא מרכז הכובד של השלד האנושי. עצמות הגוף השונות מחוברות אליו והוא מספק להן תמיכה ובכך הוא נושא למעשה את כל משקל הגוף.

מבנה של חוליות ודיסקים
:  בעמוד השדרה שלנו 24 חוליות, המחולקים על פני שלושה אזורים עיקריים:  האזור הצווארי (7 חוליות), אזור החזה (12 חוליות) והאזור המותני (5 חוליות). כל חוליה  מורכבת מגוף החוליה ומשתי קשתות המתחברות ביניהן בחלקה האחורי, ויוצרות חלל צינורי, הקרוי 'תעלת חוט השדרה'. בתוך תעלה זו לכל אורכה, עוברים חוט השדרה ושורשי העצבים, המתפצלים מכאן אל כל אברי הגוף.  בצדה האחורי של התעלה ממוקמים מפרקים המאפשרים תנועה בין החוליות.

בין חוליה אחת למשניה חוצצים דיסקים: לוחיות שטוחות ועגולות עשוית סחוס שבחלקן הפנימי קיים נוזל, שפועל בדומה לחומר סיכה בבוכנה. תפקיד הדיסקים לתמוך ולייצב את עמוד השדרה, להגן על החוליות מפני שחיקה, ולאפשר להן תנועה גמישה וחלקה, כפיפה והטיה, תנועות שאנו כמעט לא נותנים עליהן את הדעת, אך שלא היו מתאפשרות אילולא הדיסקים.  

שרירים: קבוצות שונות מקיפות את עמוד השדרה. השרירים הרוחביים, השריר המסודק וזוקפי הגב תומכים בתנועה שבין חוליות עמוד השדרה ומסייעים לתנועת עמוד השדרה.

מטרתו של המבנה האנטומי המסובך והמיוחד של הגב היא לתמוך בראש כמו-גם במבנה הגוף כולו ולאפשר גמישות תנועתית. אולם זה גם המקור ל'צרות', קרי: לכאבי הגב. לצורך הבטחת היציבות, התנועה והתמיכה לשלד, חוברות יחד רקמות שונות: עצמות מסוגים שונים, שרירים, מפרקים, סחוסים, גידים ומערכת מסועפת של עצבים.

כל אלה, ובמיוחד על רקע הסמיכות והתלות התפקודית הרבה ביניהם – עלולים להביא עלינו כאבי גב.
 
הקשר בין המבנה האנטומי של הגב ותפקידיו לבין כאב גב, ברור למדי כשמדובר בכאבי גב התחתון,  שהם הנפוצים מבין כאבי הגב. מעצם היות עמוד השדרה מייצבו של השלד ושל הגוף כולו, ניתן להבין כי על החוליות התחתונות, שמעבר לרוב משקל הגוף, נושאות גם את משקל החוליות שמעליהן, מונח העומס הכבד ביותר, ומכאן שכיחות היתר של הכאבים באזור זה. משקל ומאמץ יתר של השרירים בגב התחתון עלולים גם לפגוע בטבעת החיצונית של הדיסק כך שהג'ל, החומר הנוזלי יבצבץ החוצה ויגרום ללחץ על העצב ולדלקת, שיתבטאו בכאב עז. אז ידובר בבלט דיסק ובמקרים חמורים יותר בפריצת דיסק (כשהנוזל כולו פורץ החוצה)  האופיינית לחוליות המותניות התחתונות של עמוד השדרה: L4).L5). 

אולם כאבי גב תחתון אינם בלתי נמנעים, שכן הרגישות האובייקטיבית (הנובעת מחוקי הפיזיקה) האופיינית לחלק זה של השדרה תגיע לרוב לידי כאבים עזים רק ב'עזרת' התערבות פעילה של האדם: עומסים כבדים מדי על שרירי הגב התחתון כתוצאה מנשיאת משאות כבדים, עמידה לא יציבה וכיו"ב. 

הסיבות לכאבי גב:

המקורות לכאבי הגב רבים ושונים  החל מסיבות "כבדות" שמקורן בגנטיקה משפחתית, בתחלואה קשה כגון במחלת הסרטן, בשינויים ניווניים שבאים עם הגיל  (מחלות מפרקים, אוסטאופרוזיס), מחלות באיברים פנימיים (רחם, כליות) המשפיעות ויוצרות לחץ על עמוד השדרה, כאבי גב בהריון עקב עומס יתר שיוצרת הבטן על הגב, עד בעיות במבנה השלד (כגון חוסר סימטריה של עמוד השדרה או הבדלים באורך גפיים) וכלה בחבלה, פציעה או תאונה (למשל הבעיה המוכרת של 'צליפת שוט' בעת בלימה פתאומית של הרכב). עם זאת, רוב רובם של כאבי הגב נובעים דווקא מהתנהגות לא נכונה, מניהול אורח חיים לא מאוזן ומהתנהלות יומיומית הנעדרת מודעות והקשבה לגוף.

בשל ריבוי הסיבות האפשריות, יש צורך לפנות,  לפני הכול, לאבחון רפואי מדויק ככל האפשר,  שיזהה את המקור העיקרי לבעיה (לא פעם מדובר בשילוב גורמים). האם כאב הגב הופיע בעקבות חבלה או נפילה? האם הוא נובע משרירים תפוסים, דלקת, בלט או פריצת דיסק, האם יחד עם הכאבים בגב התחתון מתקיימת הגבלת תנועה בגפיים התחתונות, האם מתלווה חסר תחושה באחת הרגליים או בשתיהן, ואולי המקור הוא  שינויים ניווניים-ספונדילוטיים בחוליות התחתונות וכו'.      

טיפולים קונבנציונליים ומשימים לגב כואב

כשכאבי הגב חריפים באמת, רבים מאתנו, גם אלה  שלא מבטלים כלל את השיטות האלטרנטיביות במטפלים אלטרנטיביים למיניהם, ימהרו לפני הכול לרופא בקופת החולים. האורתופד ישמע, יבדוק, יברר באמצעות שיקוף רנטגן, MRI   או CT  ואז ירשום תרופה או משחות, יורה על מנוחה, על חימום או קירור המקום הכואב, ולא פעם ירשום הפנייה לפיזיותרפיה.

במסגרת טיפולים פיזיותרפיים כלולים עיסוים  ידניים, בחימום באמצעות אולטרסאונד, בחימום באמצעות פולסים חשמליים, גלים קצרים ועוד. בנוסף נמצא כי שימוש בחגורת גב יעיל ביותר לכאבי גב תחתון, בעיקר בשל חיזוק ותמיכה בשרירים באזור.

במקרים חמורים במיוחד לא יהיה מנוס מהתערבות כירורגית. בעבר נתפס ניתוח גב כניתוח מאיים ומסוכן במיוחד, אך היום, הודות לטכנולוגיות לא פולשניות מתקדמות, מושגות תוצאות טובות מאוד, למשל באמצעות חדירה ממוקדת, מונחת לייזר, אל המקום הפגוע בלבד. 

גם לרפואה המשלימה לסוגיה יודעת להציע תרופות ופתרונות יעילים לכאבי גב שונים: מטפלים אלטרנטיביים, גם במסגרת היחידות המשלימות בקופות החולים, יעזרו באבחנות הרפואיות כדי להתאים לסובלים טיפולים שהרציונל שלהם הוליסטי יותר, ואינו תמקד אך ורק בסימפטומים ובכאב אלא בהתייחסות לגוף (וגם לנפש) כמערכת אחת השואפת לאיזון בין כלל מרכיביה. לכאבי גב יותאמו אם כן טיפול בשיטות מזרחיות כגון דיקור סיני, שיאצו, טווינא, (כל שיטה לכשעצמה או בשילוב ביניהן ובין עיסוי שבדי-קלאסי) וכן טיפולים מערביים כגון: כירופרקטיקה, תרגילים בשיטת אלכסנדר ופלדנקרייז, אוסטאופטיה ועוד.

איך נרחיק מאתנו את כאבי הגב?

כמו בכל תחום, כדאי להקדים רפואה למכה, ופשוט להימנע מצרות. כאבי גב הם ברוב רובם של המקרים שיקוף לאורח החיים שלנו בספקטרום רחב מאוד של היבטים: מן הבחינה התזונתית, בכל הנוגע להרגלי התנועה (הליכה על נעלי עקב) הישיבה, השינה (מזרן רך מידי שאינו מהווה תמיכה לעמוד השדרה) היציבה, וכמובן הנטייה להרים משאות כבדים בלי להיערך ובלי לחשוב פעמיים, וחשוב לדעת שלכאבי גב יש גם מימד נפשי הן כסיבה והן כתוצאה.

עודף משקל או השמנת יתר מוכחים כמנבאים טובים של כאבי גב. יציבה לא טובה, שיכולה לנבוע, בין היתר, מהצטברות שומנים עודפים באזור הבטן, העדר פעילות גופנית, שעות רבות של ישיבה (למשל בעבודה, מול המחשב) ללא שינוי תנוחה.

כמה עצות קטנות:

גב בריא